Pressmeddelanden

Pressmeddelande november 2024

Office Depot Svenska AB inleder företagsrekonstruktion för att säkra framtida tillväxt

Solna, 2024.11.14 – Office Depot Svenska AB har 2024.11.11 beviljats företagsrekonstruktion av Solna tingsrätt. Rekonstruktionen är ett viktigt steg för att skapa en hållbar framtid för bolaget, med syfte att stärka kärnverksamheten och anpassa bolaget till de förändrade marknadsförutsättningar som pandemin och andra globala händelser har medfört.

Bakgrund till rekonstruktionen
Pandemin som slog till 2020 förändrade snabbt och genomgripande efterfrågan på kontorsmaterial, då många företag övergick till distansarbete och digitala lösningar, en utveckling som har fortsatt. Samtidigt har kriget mellan Ryssland och Ukraina skapat stor osäkerhet på marknaden och bidragit till kraftigt ökade kostnader för råmaterial och produkter. I tillägg har kostnaderna ökat markant i Sverige, vilket har haft en direkt negativ påverkan på vår lönsamhet. Hyrorna för våra butiker har stigit avsevärt, energikostnaderna har mer än fördubblats på grund av höjda elpriser, vilket har lagt en betydande belastning på vår driftsekonomi.

De ökade kostnaderna och den minskade efterfrågan inom detaljhandeln, till följd av förändrat kundbeteende, har tillsammans pressat våra marginaler till ohållbara nivåer och inneburit att bolaget måste anpassa sitt erbjudande och sina försäljningskanaler.

Strategiska åtgärder framåt
Som ett led i rekonstruktionen kommer Office Depot Svenska AB att fokusera på att stärka sin e-handelsplattform och vidareutveckla relationerna med stora, offentliga och SMB-kunder. Detta innebär även att bolaget kommer att avveckla sina fysiska butiker för att fullt ut kunna möta den förändrade efterfrågan via digitala kanaler. De säljkontor som är kopplade till butik kommer att flyttas och fortsätta sin verksamhet som vanligt.

“Denna företagsrekonstruktion är nödvändig för att vi ska kunna möta de utmaningar och möjligheter som framtiden för med sig. Vår målsättning är att bygga ett starkare och mer hållbart företag som fortsatt kan leverera värde till våra kunder,” säger Frank Egholm CEO för Office Depot Svenska AB.

En stabil framtid för bolaget och dess intressenter
Office Depot Svenska AB kommer att fortsätta sin verksamhet som vanligt under rekonstruktionen, kunder och andra samarbetspartners kommer inte att märka någon större förändring i den dagliga verksamheten. Rekonstruktionen förväntas pågå under sex till nio månader och är ett steg mot att skapa en långsiktigt hållbar affärsmodell som kan tillgodose kundernas behov och säkerställa bolagets roll på marknaden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Frank Egholm, CEO
E-post: frank.egholm@officedepot.se

Karl Björlin, Cirio Advokatbyrå, Rekonstruktör
Rekonstruktören med team nås på officedepot@cirio.se

 

Pressmeddelande november 2023

“Officebyxan” – det ultimata plagget för hemmajobbare och studenter

Lagom till Black Week släpper Office Depot sitt allra första kontorsarbetsplagg: Officebyxan. Officebyxan är den ultimata lösningen för alla anställda och studenter som känner att klädkoden “pyjamas hela dagen” är deras signum – och som inte orkar svida om inför några videomöten.

Glöm obekväma kostymbyxor och stela dräkter; Officebyxan är den perfekta kontorsbrallan för alla hemmajobbare som vill kombinera professionalitet med sofistikerad bekvämlighet.

– Det är egentligen en pyjamasbyxa rakt upp och ner, säger Eva Fraenkel, Head of E-commerce & Marketing.

– Vi vill med glimten i ögat visa att vi har allt och lite till också för hemmakontoret. Vem vet, ett par helt vanliga pyjamasbyxor kanske blir början till en rad nya produkter man vanligtvis inte associerar till Office Depot, säger Eva Fraenkel, Head of E-commerce & Marketing.

Officebyxan kostar SEK 399 kr, kommer i storlekarna S/M och L/XL och säljs på Office Depots webbshop från och med 1 november eller i butik.


Pressmeddelande den 14 maj 2020

Change of ownership in Office Depot Sweden

Munich/Venlo, May 14, 2020 – Office Depot Europe, a portfolio company of AURELIUS Equity Opportunities SE & Co. KGaA (ISIN: DE000A0JK2A8) completed the divestment of Office Depot Nordics to CEO Frank Egholm in a family-office backed Management Buy-Out transaction. The business, also servicing other Nordic markets as well as its core business in Sweden, is set to benefit from further growth due to its strong market position and solid financing.

A successful transformation lays the foundation for the MBO

Office Depot Europe’s decision to divest its business in Sweden and the wider Nordics region comes after a successful transformation of the business since its acquisition by AURELIUS in January 2017. Since then, Office Depot’s Nordics business has expanded its product and service offerings, its retail channel has been integrated into a multi-channel approach, and the business has continued to foster its position among the top 3 leading players in its core market, Sweden.

The goal is to become a market leader

Frank Egholm and the management team are excited to take on the next chapter in Office Depot Nordic’s growth and have great plans for the future, involving the continued digitalisation, product innovation and increased focus on servicing customers across all channels. Entering a MBO transaction is a firm testament of the parties’ confidence in the strength and profitability of the business.

“I’m truly excited to have this opportunity because Office Depot Nordic is a fantastic company. We have come a long way the past few years, but there is still a great potential for evolving the business further. This change will fuel our ambitions of becoming an even more successful player in the Swedish market, and this deal marks an important milestone for us all in achieving that goal. We already have a great team in place to take us there. Our employees are our best asset and we as a management team are ready for the challenge. I’m very pleased to be a part of Office Depot Nordics’ future, says Frank Egholm”.

Divestment of Nordics division follows the earlier divestment of the CEE division

Office Depot Europe exited its CEE (Central Eastern European) business in November 2019. The transaction also followed a very successful transformation, positioning Office Depot CEE as the local market leader with a wide array of B2B products and services. The exit of Office Depot’s Nordics division follows the same strategic rationale, freeing resources to allow Office Depot Europe to focus on its stronghold European ecommerce centric business activities.

About Office Depot Nordics

Office Depot Nordics has its nucleus in Sweden. Together with the involvement of partners, it is also servicing customers in Norway, Denmark and Finland. With its 450 employees it is one of Sweden’s largest office suppliers covering the Nordics. Office Depot Nordics provide business supplies and services to help their customers work better and become more productive and efficient at work – regardless of their workplace. They are a single source supplier of the latest technology, core office supplies, print, and document services, business services, facilities products, furniture, and school essentials.


Pressmeddelande den 9 april 2020

Nya inköpsvägar ger sju miljoner munskydd per vecka

Hela sju miljoner godkända munskydd kan varje vecka levereras till den svenska vården från början av maj och framåt. Den bedömningen gör kontorsvaruföretaget Office Depot. Redan under april levereras tre miljoner munskydd. Leveranserna har blivit möjliga genom nya transportvägar och nya kontakter med producenter av skyddsutrustning i Kina.

– Vi är väldigt glada att vi nu har fått hela leveranskedjan att fungera, från fabriken i Kina till de som arbetar i vården i Sverige. Jag hoppas att det här kan tillgodose en stor del av vårdens behov fram till sommaren, säger Staffan Lindström, försäljningsdirektör på Office Depot.

Under skärtorsdagen levereras den sista hälften av totalt 400 000 beställda munskydd till vården i Sverige. Totalt kommer Office Depot under andra hälften av april att leverera tre miljoner munskydd.

Det handlar om dels kirurgmasker av typen IIR, dels munskydd av typen FFP2. Båda produkterna är godkända för användning i vården. Det tar ungefär tre veckor från beställning tills att munskydden kan vara på plats i Sverige.

– Vi arbetar aktivt för att också ta hem andra produkter som behövs i vården. Vi gör nu allt vi kan för att säkra leveranser till Sverige, säger Staffan Lindström, försäljningsdirektör på Office Depot.